Pages

Thursday, June 21, 2012

Kan penuh dengan warna warni pelangi. Dihiaskan semester bunga 12'





Keluarga itu adalah ikatan. Antara hati dan darah. Dan Alhamdulillah atas kurniaNya Allah, keluarga dirumah kan seaqidah lagi sedarah. Dan keluarga disini, 


seaqidah lagi seikatan, ukhuwah fillah. :')



Alhamdulillah. Akhawatku turun ke campus kami hari ni. Bersama menjamah makan malam untuk 'sambutan' habis semester. Seperti biasa dalam gerombolan bergerak dari campus ke campus. Tradisi mungkin?

Sudah tentu walaupun kertas terakhir dijawab secara tercungap-cungap, bibir tersenyum panjang sampai ke bilik. Sungguhkan menanti saat akhawat semua tiba di campus, dan perut terus berbunyi menahan lapar. Menanti keluargaku yang indah dan cukup besar di sini.


Dan sambil mengemas barang lagi, oh ya ummi



"Hari ni bakal keluar dari gisuksa (hostel). Dan pulang nanti. ^^" 



Mungkin cuti kali ni disertai perasaan janggal kerana kertas terakhir tak disertai dengan panggilan telefon kepadanya,

"Habis! esok balik! ummi datang tak airport?" 


ha. Terkedu.


Cukup untuk pandang ke langit dan hembuskan sehabis nafas, berbau lega tu. Alhamdulillah kepada Allah yang sedang menemani ummi di sana, aku sudah boleh menutup tirai semester musim bunga kali ni yang penuh dengan warna pelangi. Terdiam hati nak mengakukan semester kali ini paling hebat pernah dirasai. Pelbagai warna warni masuk menusuk. Dari warna yang terang ke gelap, kembali menceriakan. Wah. Walhamdulillah ala kulli hal ya Rabb. Dan atas ujian-ujian beserta kasih sayangMu :')


Rasanya, sudah terlalu lama sudah aku meninggalkan abah, Raihan, Illiyya dan Imran di rumah kan? Kononnya menggelar diri tabah dan melarikan diri jauh ke korea. Sebenarnya itu bukanlah tabah dalam sesaat pun. Kerana aku mampu menangis di kala seorang diri di sini, bercerita segala kepedihan di hati kepada dinding atau blog tanpa segan silu. Sedangkan mereka berhadapan dengan memori ummi yang penuh tersusun di rumah setiap hari. MasyaAllah, sungguh....


sungguh Kau Mengetahuikan adik-adikku sangat mampu? 


Dan ujianMu datang menimpa mereka di saat masih mahu mula mengira sifir. SubhanAllah.. All praises to You. Memilih abahku dan adik-adikku untuk dinaikkan darjat. :')


Ini. Ingin kongsikan hadis yang kerap didendangkan. Yang sungguh menyentuh jiwa-jiwa mereka yang tidak pernah bertemu, atau sesaat, atau selalu dan rindu. Atas cinta yang dihias dari Allah, mereka berkasih sayang dan merindui sesama jiwa mereka. Hanya kerana Allah. Lillahita'ala.


Antara tujuh golongan manusia yang akan diberi perlindungan oleh Allah dalam naunganNya di hari yang tiada naungan melainkan perlindungan Allah itu sendiri :



"...dua orang yang saling cinta mencintai kerana Allah di mananya keduanya 
berkumpul dan berpisah kerana Allah..." 
(Riwayat Abu Daud, Tirmidzi dan Ibnu Majah)



Dari ummi pergi aku menulis, sehingga kini aku akan pulang tersenyum untuk ummiku tercinta, menemuinya di taman hijau yang dihiaskan abah. Izinkan aku juga memberi senyuman kepada semua yang telah sudi berkenalan dengan diri yang lemah ini. Di "mukabuku" atau di sini. :')


Kepada semua. Semua yang telah dihantar Allah untuk menemani sekeping hati yang gersang, sepanjang menjalani semester musim bunga pelangi. Ewah. Dari sepatah ayat mahupun secubit senyuman. Mahupun sekuntum 'smiley' yang diberikan, serius. Aku tertunduk dengan sebaknya


"Jazakumullahu khayran kathira, antum. Semoga Allah kan membalas semuanya 
dengan kebaikan. 
Yang tak terhingga."


Kita bertemu dan berpisah kerana Allah kan? :') Menjadi golongan yang dijanjikan itu. Allah. InsyaAllah. Semoga Allah temukan kita suatu hari nanti, ditamanNya yang paling indah. Amin.


Mari kita terus bercinta. Uh-huu jiwang =.=



Little Imran and Illiyya. Kan itu, cinta mereka yang ikhlas pada ummi. Allah.. tabahkan hati mereka dan kami untuk raya kali ini. Supaya kami lebih meraikan kemanisan berkat ramadhan. Dari berhati masam merindui kekasih hati kami selepasMu dan Rasul. Di hari paling ceria oh :')



"Guys, i'm coming home.. now :')"



^_^



p/s : Selamat balik bercuti kepada semua. Manfaatkan  cuti bersama ibubapa tercinta. Dan Selamat Hari Raya! ^_____^ Berharap mungkin dapat salam, peluk dan cium. Serta mengucapkan maaf zahir batin muka ke muka kepada semua yang telah bersama saya sepanjang pemergian ummi, sampai ke hari ini. huk. Terimaa kasssiihh sejuta lemon! :D

Cuti ni. Mungkin akan berhenti meng-update? :) Selamat Menyambut Ramadhan~ kepada semua! 


7 comments:

Siti Safiyyah said...

janganlah berhenti update.. suka baca cerita2 kamu :')

selamat pulang ya? ;)

Habibah said...

Selamat pulang kak krun... Selamat hari raya.. Tahun ni xleh jmpa:( semoga tabah seisi keluarga.

Najaatul said...

akak, welcome home :)..
harap dpt jumpa, tp jauh la pulak :(, insyaAllah, ditentuknNya jumpa, xkemana jugak..

p/s: akak, tulis sekali sebulan pon xpe.. jgn berenti. huk

Nadia Fariza said...

Alhamdulillah...
Dah sampai Malaysia nanti,
terus menerus hidupkan hati tau!
*angkat jari telunjuk. X)

Biar sentiasa rasa dekat dengan Dia.
Banyakkan doa untuk ummi akk.. :')

Chiwi said...

first time saya komen.
mari bercinta, eceh.

:)

Anonymous said...

finally!congratulation!malaysia say welcome back home krun ^^ walaupun dia tiada dimata tp, dia sentiasaaaaa di hati krun..do a lots of deeds..cause every lyte deeds u did, she will get her part also..seriously gonna miss ur update..update la kalau bley..tau tau..hehe..take care..ukhuwuwafillah..keep on smiling n being strong cause it made others inspired to smile and being strong also^^muah

pemerhatiSejati said...

tabah kan hati ye=) innallahama'assobirin^^ Allah bersama2 org yg sbr. Mungkin ada hikmahnya semua ni. Sy pn telah kehilangan ayahnda trcinta disember lepas. Allah saja tahu rindu ini. moga mereka bahagia di sana ya =')