Pages

Monday, April 23, 2012

Mungkin punya mereka yang dalam sembunyi. kan.



Terdiam. Ini mungkin post yang ke sepuluh, tentang



The power of dua. You can never imagine.



Alhamdulillah post hilal tentang doa di sana, sangat-sangat membuka mata ramai orang. "Bukan doa kamu yang makbul sebenarnya". Dah baca kan? MasyaAllah. Doanya begitu tak mementingkan diri sendiri, penuh keikhlasan mendoakan orang lain. Kerana kita sendiri barangkali tak tahu kan, adakah sebenarnya doa kita yang dimakbulkan, atau orang lain yang sedang mendoakan kita, agar dimakbulkan doa-doa semuanya. wah. MasyaAllah lah :') *terima kasih Allah kerana beri ilham pada hilal.*


Semalam dan kelmarin kelam kabut tangan selak helai demi helai buku-buku tebal ni. 3 paper kena jawab dalam sehari. Panik tak menentu bila satu formula pun tak bertanda di kepala. Hari tu, seminggu pulang ke tanah air menghantar ummi telah aku habiskan dengan rehat yang sangat panjang. Tertinggal habis semua urusan di sini. Allah..


Tapi, kekadang manusia itu lupa,


betul bukan kata Allah, "laa yukallifullahu nafsan illa wus'aha"


"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya.." 
(2:286)


Dan begitu Allah menguji, ummi pergi saat-saat peperiksaan. InsyaAllah dengan izinNya adalah mampu aku berdiri di sini, melalui episod kali ni. Kerana Allah tidak menipu. Kerana kasih sayang Allah kan begitu? hik :)


Ikhlaskan lah hati, angkat tanganmu dan berdoalah seperti nabi musa a.s,


"Wahai Tuhanku, lapangkanlah dadaku dan mudahkanlah urusanku."
(20 : 25-26)



Amin. :')


Secara tak sengaja mungkin, akak muharikah tiba-tiba menegurku di skype dan tanya khabar. Hampir menitiskan air mata panik terus menaip perlahan, macammana nak buat ya tak sempat nak catch up semua. Dapat cover sikit sahaja, seolah 1 per 6 dari keseluruhan bahan. Dan air mata terus membasahkan pipi,


"Ada orang tu... 
dia doa pada Allah, 
so apa dia baca semua keluar"



Mata ke kanan ke kiri, terdiam. Kenapa ya semalam baru aku teringat tentang keajaiban doa. Bukan lupa berdoa, tapi.. terkadang doa itu kan boleh dispesifikasikan. Lagi-lagi dalam memilih calon suami. *Eh melalut* Sependek itu sahaja ayat balas dari akak. Terus terdiam MasyaAllah. Dalam satu saat Allah hantar peringatan melalui akak itu. Seolah Dia sedang memanggil, berbicaralah denganNya.. Dia sedia mendengar dan menunggu :') 



Dan percayalah, apa yang aku baca 1 per 6 itu, itulah juga yang keluar tadi. Atau mungkin memang bukan doa aku yang dikabulkan tadi. Sebaliknya, doa mereka-mereka kepadaku dalam sembunyi. Huk. Allah.. kabulkan doa-doa mereka yang mendoakan, dan curahkanlah kasih sayangMu kepada mereka lebih dari mereka mengasihiku. :')
Korang.. hebatkan kuasa berdoa?  Mengalahkan David Coperfield yang hanya tahu membelah badan orang. Hik, tak macho langsung.



Alhamdulillah. 
Aku dikelilingi mereka yang sentiasa mengingatkan. :') 
Atas IzinMu juga Allah..



Satu masa dulu, jenis doa kita berbeza kan? :)



Ku bisikkan semua pada angin, dengan harapan kamu mendengar...
 dengan hati. :')



"Jangan risau khairun. Kekadang kena tengok balik ke belakang, look at what you've achieved smpai ke tempat awak berdiri sekarang. You did well. Siapa sangka kan awak yang terbang ke korea instead of hannan semua. Abah gelak aje. Awak boleh sebenarnya. Jangan asyik pandang depan je, toleh sikit kat belakang sometimes.. Khairun, abah doakan."


...abah doakan..." :')


p/s : Konteks doa selalu diambil remeh, termasuk diri sendiri yang selalu lupa. Pernah post dulu, tapi lupa lagi. Sungguh manusiakan begini. Berdoalah. Dan teruskan berdoa. 


Akhawati fillah... doakan saya ya? Dan saya juga mendoakan antunna semua. Jazakillah khayr ukhti, dan ukhti, dan semuaaa, ABAH, Umar, Hannan, adik-adikku sekalian... kerana barangkali selalu menyentuhku dengan ingatan Kekasih kita di Arasy sana. :') 

Mari kita terus mendoakan antara kita. InsyaAllah.




4 comments:

lavenderlover said...

really like ur entry,,so touching & meaningful.. moga kita saling ingat kepadaNya.. insyaAllah.. =)

Anonymous said...

Betol2.. Allah Maha Hebat! Die selalu tegur kite dgn caraNya. Right Place Right Time. Hari tue time usrah baru bincang pasal doa. Kite selalu rase doa kite yg Allah Makbulkan tapi sebenarnye doa Parents kite yg Allah makbulkan. Kalo dorang x doakan kite entah macam mane tah nasib kite....

Anonymous said...

krunn,
thank you for the entry..
disaat kamu down,di saat kamu rasa x mampu..terima kasih berkongsi rasa..
ia buat orang y membacanya jd turut sama ingin kuat..
Ya Allah, beri insan ini kekuatan..
mudahkan urusannya Ya Allah..
Selimuti dia dgn kasih sygMu..
Terima kasih ya Allah..
sesungguhnya Kau Maha Pengasih dan Maha Penyayang..

hamraa' (^_^) said...

insyaAllah.....doa sesama muslim,menguatkan diri dn jua hati kita kembali,,kerana apabila kita mendoakan utk kebaikan org lain tnpa diketahui oleh org itu,,Allah pasti akn menghantar malaikat utk mperkenankan doa kita..dan kata malaikat itu,,untuk kamu juga begitu lah.....^^,