Pages

Sunday, November 27, 2011

kalau guris-guris tu mampu ditutupi lagi




|menunggu itu kadang-kadang sangat pahit, tapi ramai tak nampak manisnya|

"dan janganlah kamu (merasa) lemah, dan jangan (pula) bersedih hati, sebab kamu orang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang beriman"
-3:139

kecil ibu jari menutup guris-guris yang timbul di tapak hatiku
2 3 kali terasa kecewanya bila seseorang tidak menunaikan janji nya dan kita masih lagi menunggu
tapi bukan lah hak kita untuk kecewa dengan seseorang
sebelum datang 'kecewa' itu, bersangka baik perlu datang dahulu supaya kita memaafkannya atau hanya syaitan yang akan datang menemani, dan terus menghasut

hari ini katanya kecewa dengan seseorang.

kecewa = marah?
atau kecewa = tawar hati?

오차피 kecewa tu sendiri bukan hak kita. bila kita kecewa dengan seseorang, bermakna kita kecewa dengan Allah juga. sebab setiap benda yang kita hadapi, setiap perkara yang kita lalui, sudah disusun oleh Allah dan kadang-kadang kita tak tahu, itu ujian dari Allah.

kat situ ehem..

"adakah kita layak kecewa dengan susunan Allah?"

sedangkan apa yang Allah beri tu sudah pasti yang terbaik. kan? kaan....
jadi bila kecewa marah, atau tawar hati beristighfarlah.

"kenapa aku kecewa? kenapa aku mesti kecewa?"

kalau hari ni aku kecewa dengan seseorang tu kerana memungkiri janjinya, aku sudah hilang nilai sabar di situ. Allah sedang menguji titik kesabaran aku menunggu dan sekaligus aku dapat pengajaran supaya:

|jangan biarkan orang menunggu kita, kerana kita juga jadi punca dia akan kecewa, akhirnya dua-dua berdosa|

jauh betul pusing tu kan, last2 dapat dosa dua-dua haa pe kes. jadi jangan kecewa dulu, atau kata lain berkecil hati. sebab, kecewa tu bukan milik aku dan bukan milik kau. sabar dahulu dan amik iktibar dari sesuatu kejadian. insyaAllah ada yang lebih baik menunggu kita dari KECEWA tu sendiri.

alhamdulillah sangat terkesan dengan tazkirah "kecil hati berdosa" dari facebook
jzkk kepada yang postkan tazkirah tu dan kepada si penulis tazkirah. semoga semua dapat pengajaran bersama :)


2 comments:

azzizatul.huda said...

terkesan

huuu..kt fesbuk ade tazkirah. boleh join ke krun? ^^

Anonymous said...

kempen sabar yuk ;)