Pages

Friday, November 19, 2010

sunyi bila sorang-sorang kan?

hati sunyi manusia atau kate lain "kosong"
kadang2 bile kite tengah stress, tak pun duduk sorang2
rase sunyi dalam dada tu mendadak2
time yang betul2 ade rase sebak nak mengalir aje air mate
dimana hati tengah lemah, takde pengisian





bile macam tu, kite perlu suap hati kite dengan zikir (tak selalu pun buat T_T maluu)
bukan memekik sane sini jerit "arghh tension!! bosan gile hidup aku tak tau ape nak buat"
walaupun tak sedar, bibit2 zikir yang kite ucap tu, kite sedang memanggil Allah
untuk berada dekat dengan kite..ya Allah

"Allah SWT berfirman; Dan apabila hamba-hambaKU bertanya kepadamu mengenai AKU, maka (beritahu kepada mereka); Sesungguhnya AKU (ALLAH) sentiasa hampir (kepada mereka), AKU perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKU. "[Al Baqarah ayat 186]

ye..aku percaye waktu2 sunyi itu lah tandanya Allah mahukan kite kembali dekat dengan Dia. Allah sangat sayang kt kite walaupun kite selalu lupe kt Dia. malu aku mahu mengucap bile hanye terase sunyi. Bile Dia bagi aku bibit2 gembira aku lupa balik kat Dia. ya Allah.. serupa habis sepah madu dibuang T_T

“Wahai anak Adam, sempatkanlah untuk menyembah-Ku maka Aku akan membuat hatimu kaya dan menutup kefakiranmu. Jika tidak melakukannya maka Aku akan penuhi tanganmu dengan kesibukan dan Aku tidak menutup kefakiranmu.” (Hadis Riwayat Ahmad, Tirmizi, Ibnu Majah dan al-Hakim dari Abu Hurairah r.a.)

dari blog kak muharrikah
"apabila kita sunyi, hati lantas menjadi futur. Di saat saya futur itulah hati saya sangatlah janggal nak dekat dengan Allah. maka ukhuwwah itu adalah bekal. kawan2 adalah penarik tangan kite apabile kite futur dan melakukan maksiat. amalkan ziarah menziarahi sesama akhawat. kalau tak mampu nak ziarah dorang, mintak dorang ziarah kite. Ziarah yang ikhlas serta bermakna dengan taushiyah dan qadhaya ( perbincangan dakwah), cukup untuk membersihkan karat-karat dosa di jiwa ( tentu dengan istighfar juga)."


Sebenarnya kesepian dan keseorangan itu adalah salah satu tarbiyah untuk Allah menguatkan kite.
Percayalah, Allah takkan pilih sebarangan orang. ^_^

1 comment:

drcaries said...

kalo bosan or rse sorang2 awk bole skype ngn sye ye...saye ade je free alwayz for u!!